
DAVID J. AISENSON, Plaintiff and Appellant, v. AMERICAN BROADCASTING 
COMPANY, INC., et al., Defendants and Respondents 

 
No. B034145 

 
Court of Appeal of California, Second Appellate District, Division Five 

 
220 Cal. App. 3d 146; 269 Cal. Rptr. 379; 1990 Cal. App. 17 Media L. Rep. 1881 

 
May 10, 1990 

 
PRIOR HISTORY:     
  
Superior Court of Los Angeles County, No. C503351, Robert J. Polis, Judge. * 
 
 
 
* Assigned by the Chairperson of the Judicial Council. 
 
DISPOSITION: The judgment is affirmed. 
 
SUMMARY:  
  
CALIFORNIA OFFICIAL REPORTS SUMMARY 
  
 
 
A superior court judge who placed last in a poll of attorneys conducted by a television 
station in which the attorneys were asked to rate superior court criminal law judges sued 
the station for defamation and invasion of privacy, alleging that the station's reports on 
the poll falsely implied that he was incompetent and a "bad guy," that he refused to be 
interviewed, and that he attempted to suppress the broadcast; he also claimed that a 
segment showing him walking from his home to his car invaded his privacy by placing 
him in a false light and intruding into his solitude. The trial court granted the station's 
motion for summary judgment. (Superior Court of Los Angeles County, No. C503351, 
Robert J. Polis, Judge. *) 
 
 
 
* Assigned by the Chairperson of the Judicial Council. 
 
The Court of Appeal affirmed, holding that summary judgment is a favored remedy in 
defamation and invasion of privacy cases, and that here there was no evidence that the 
broadcasts contained false statements or were made with the actual malice that the judge 
as a public official was required to show in order to recover for either defamation or 
"false light" invasion of privacy. The station's poll reflected the opinions of the 



participating attorneys, which the court held were protected regardless of their accuracy, 
and the broadcasts presented those opinions as facts; the judge presented no evidence that 
the station had improperly processed the ballots. The court held that even if the station 
had stated that the judge was a "bad guy" this was at most rhetorical hyperbole rather 
than an actionable false statement of fact. Moreover, even assuming that there were false 
statements, the judge had failed to produce clear and convincing evidence that the 
broadcasts were made with actual malice, the court held. Opinion polls are necessarily 
subjective, and there was no evidence of fabrication or that the station doubted the 
veracity of the ballots it received. As to the causes of action for invasion of privacy, the 
court held that the videotape of the judge did not place him in a false light, and that his 
disappointment that a more flattering picture was not broadcast (or that none at all was 
broadcast) was not actionable. Moreover, it held that as a public figure the judge's right to 
be secure from intrusion into his solitude was far from absolute, and that the station's 
method of newsgathering (the videotape was taken from a car parked across the street 
from the judge's house) did not exceed the public's interest in seeing a current videotape 
picture of an elected official; at most, the evidence showed that any invasion of privacy 
was minimal because the camera crew did not physically encroach on the judge's 
property. (Opinion by Boren, J., with Lucas, P. J., and Ashby, J., concurring.) 
 
HEADNOTES:  
  
CALIFORNIA OFFICIAL REPORTS HEADNOTES 
  
Classified to California Digest of Official Reports, 3d Series 
  
(1) Summary Judgment § 4--Propriety--Actions for Defamation and Invasion of 
Privacy--Summary Judgment as Favored Remedy. --Although the usual rule is that 
summary judgment is a disfavored remedy that places the burden of proof on the moving 
party, in defamation and invasion of privacy cases summary judgment is a favored 
remedy because protracted litigation would have a chilling effect on rights under U.S. 
Const., 1st Amend., making speedy resolution of such cases desirable. Moreover, even 
where the defendant is the moving party, the burden lies on the plaintiff opposing the 
motion to affirmatively establish by clear and convincing evidence that a genuine issue of 
fact exists as to whether actual malice can be proven at trial. 
  
(2) Libel and Slander § 10--Actionable Words--As to Public Officers and 
Candidates--First Amendment Considerations--Showing Required for Recovery--
Superior Court Judge as Public Official. --Public discussion about the qualifications of 
those who hold or wish to hold positions of public trust presents the strongest possible 
case for application of the safeguards afforded by U.S. Const., 1st Amend; when the 
speech is of public concern and the plaintiff is a public official or public figure, the 
Constitution requires the plaintiff to surmount a much higher barrier before recovering 
damages from a media defendant than is raised by the common law. Accordingly, a 
public official may not recover damages for a published statement touching on his fitness 
for office unless he proves, first, that the defendant made a false statement of fact and 
second, that the defendant either knew the statement was false or recklessly disregarded 



whether it was false or not. Hence a superior court judge suing a television station for 
slander and invasion of privacy, was subject to the constitutional limitations on 
defamation suits by public officials. 
  
(3) Libel and Slander § 26--Privileged Communications--Qualified Privilege--
Matters Concerning Candidates, Public Officers, Official Acts and Public Figures. --
The expression by a media defendant in a defamation action of opinion or severe 
criticism of a public official is not defamatory even though it adversely reflects on the 
fitness of an individual for public office. One who seeks or accepts public office invites 
public criticism so far as it may relate to his fitness and qualifications; the right of 
criticism rests on public policy and those who seek office should not be supersensitive 
about criticism of their qualifications. No complaint can be made as to implications that 
in the defendant's opinion the plaintiff was unfit for the office he was seeking, since the 
defendant has the right to express his opinion in this respect. 
  
(4a) (4b) Libel and Slander § 47--Actions--Evidence--Weight and Sufficiency--
Television Report on Poll Rating Judges--Existence of False Statements About 
Plaintiff Judge. --In a defamation action against a television station by a superior court 
judge who placed last in a poll conducted by the station in which attorneys rated judges' 
performance, the trial court properly granted the station summary judgment where there 
was no evidence that false statements of fact were aired. The poll reflected the opinions 
of participating attorneys, which were protected regardless of their accuracy, and the 
station presented those opinions as facts; the judge made no showing that the poll results 
were improperly processed; the station's erroneous claim that the poll was meant to assist 
the public in an upcoming judicial election was not only privileged under Civ. Code, § 
47, since it was made in the context of the instant lawsuit, but also did not affect the 
station's right to criticize public officials at any time; the station did not call the judge a 
"bad guy" and even if it had the term was rhetorical hyperbole and therefore not 
actionable; the station did not announce that the judge had attempted to suppress its 
broadcast as he alleged; and the station's report that the judge had refused to submit to an 
interview was confirmed by the judge's own deposition testimony. 
  
(5) Libel and Slander § 11--Actionable Words--As to Occupation or Business--
Imputation of Judge's Incompetence--Necessity of Showing Falsity for Recovery. --
In a defamation action against a television station by a superior court judge who placed 
last in a poll conducted by the station in which attorneys rated judges' performance, for 
the station's broadcast of the poll results to be actionable there had to be proof not only 
that they tended to impute a lack of professional ability, but also that they were false. 
Unflattering factual statements, without more, do not give rise to a cause of action for 
defamation--there must be some proof that the statements were false, since a true 
statement of fact is not defamatory (Civ. Code, § 46). Since there was no showing that 
any of the station's alleged statements were false, the trial court properly granted the 
station's motion for summary judgment. 
  
(6) Libel and Slander § 5--Actual Malice as Distinguished From Common Law 
Malice. --"Actual malice" is a term of art in the context of a defamation action. The 



concept of actual malice does not require the court to question the publisher's motives 
because the term cannot be used in its common law sense of hatred, ill will, enmity, or a 
wanton desire to injure. Debate on public issues will not be uninhibited if the speaker 
must run the risk that it will be proved in court that he spoke out of hatred; even if he did 
speak out of hatred, utterances honestly believed contribute to the free interchange of 
ideas and the ascertainment of truth. Thus, a defamation plaintiff's allegation of facts that 
he believes show the defendant's bias and prejudice against him are not germane to the 
determination as to whether the defendants' statements are constitutionally protected. 
  
(7) Libel and Slander § 48--Actions--Evidence--Weight and Sufficiency--Malice--
Television Report on Poll Rating Judges. --In a defamation action against a television 
station by a superior court judge who placed last in a poll conducted by the station in 
which attorneys rated judges' performance, the trial court properly granted the station 
summary judgment. Even assuming that the station broadcast false statements the judge 
did not produce clear and convincing evidence that they were made with actual malice. 
Repeated references to the judge as having the lowest score might have been 
unnecessarily heavyhanded but did not constitute actual malice, nor did the necessarily 
subjective nature of the opinions solicited by the poll. The judge presented no evidence of 
fabrication, nor any evidence that the station doubted the veracity of the ballots that were 
returned; reckless conduct is not measured by whether a reasonably prudent man would 
have published or would have investigated before publishing--there must be sufficient 
evidence that the defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of his 
publication in order to demonstrate actual malice. Here, even if there was a plot by 
attorneys to discredit the judge, there was no evidence that the station was or should have 
been aware of it. 
  
(8) Privacy § 4--Basis of Remedy--"False Light" Cause of Action--Proof of Malice as 
Requisite--Television Report on Poll Rating Judges. --A "false light" cause of action 
for invasion of privacy is in substance equivalent to a libel claim, and should meet the 
same requirements as a libel claim, including proof of malice. In an action against a 
television station by a superior court judge who placed last in a poll conducted by the 
station in which attorneys rated judges' performance, alleging that the broadcasts 
reporting on the poll placed him in a false light, there was no basis for a finding of malice 
where there was no evidence that the station broadcast its statements for any reason other 
than those usually associated with newscasts, and nothing on which to base a finding of 
falsity or reckless disregard for the truth. The trial court therefore properly granted the 
television station's motion for summary judgment. 
  
(9) Invasion of Privacy § 9--Actions--Evidence--Television Report on Poll Rating 
Judges--Videotape Allegedly Placing Judge in False Light. --In an invasion of privacy 
action by a superior court judge alleging that a television station's report on an opinion 
poll conducted among lawyers (in which the plaintiff judge placed last) placed him in a 
false light, the trial judge properly granted the station summary judgment, where there 
was no showing that a videotape of the judge walking from his home to his car placed 
him in a false light. Photographs are not actionable if they are fair and accurate depictions 
of the person and scene in question, even if they are less than flattering to the person, so 



long as they do not surpass the limits of decency by being highly offensive to persons of 
ordinary sensibilities. Here, the judge did not deny that he was in fact the person shown 
walking to his car, nor did he claim that the photographs were indecent or offensive to a 
person of ordinary sensibilities. He merely objected that the broadcaster chose to freeze 
the film at the moment he appeared to spot the camera, claiming that he was thereby 
unfairly portrayed; his disappointment that a more flattering picture was not broadcast (or 
that none at all was broadcast) did not rise to the level of a compensable claim for 
invasion of privacy. 
  
(10) Privacy § 6--Matters of Public Interest--Public Persons--Limits on Right to Be 
Secure From Intrusion. --The right to be secure from intrusion is not absolute: one who 
intentionally intrudes, physically or otherwise, on the solitude or seclusion of another or 
his private affairs is subject to liability for invasion of privacy only if the intrusion would 
be highly offensive to a reasonable person. One factor relevant to whether an intrusion is 
highly offensive to a reasonable person is the extent to which the person whose privacy is 
at issue voluntarily entered into the public sphere. When the legitimate public interest in 
published information is substantial, a much greater intrusion into an individual's private 
life will be sanctioned, especially if the individual willingly entered into the public 
sphere. Because of their public responsibilities, government officials and candidates for 
such office have almost always been considered public figures who should be subjected 
to the most thorough scrutiny, and thus they are subject to news coverage, including 
being photographed, so long as the interference is no greater than that necessary to 
protect the overriding public interest. 
  
(11) Privacy § 9--Actions--Evidence--Intrusion Into Solitude--Broadcast Showing 
Judge Walking From Home to Car. --In an invasion of privacy action by a superior 
court judge alleging that a television station had intruded into his solitude in its report on 
an opinion poll conducted among lawyers (in which the plaintiff judge placed last), by 
showing him walking from his home to his car, the trial court properly granted the 
station's motion for summary judgment. There was no evidence that the station's method 
of newsgathering exceeded the public's interest in seeing a current videotape picture of an 
elected official. The news team did not enter the judge's home uninvited, come into 
physical contact with him or endanger the safety of him or his family, or disclose the 
location of his residence. The camera crew claimed that they videotaped the judge from 
their car, parked across the street from his home, and that he was in full public view from 
the street at the time; the judge did not claim that his car and the driveway where he was 
filmed were outside of public view. At most, the evidence showed that any invasion of 
privacy that took place was extremely minimal because the camera crew did not 
physically encroach on the judge's property. 
  
[See 8 Witkin, Summary of Cal. Law (9th ed. 1988) Torts, §§ 599, 600.]  
 
COUNSEL: David J. Aisenson, in pro. per., Herbert E. Selwyn and Selwyn, Capalbo, 
Lowenthal & Schacter for Plaintiff and Appellant. 
 
Andrew M. White, Joseph R. Taylor and Christensen, White, Miller, Fink & Jacobs for 



Defendants and Respondents. 
 
JUDGES: Opinion by Boren, J., with Lucas, P. J., and Ashby, J., concurring. 
 
OPINION BY: BOREN 
 
OPINION:  In 1984, appellant David J. Aisenson filed a lawsuit for slander and invasion 
of privacy against respondents American Broadcasting Company, Inc., its Los Angeles 
affiliate KABC-TV, and four KABC-TV employees (collectively, ABC). The lawsuit 
arose from ABC's broadcast of a series of television news special reports discussing the 
results of an opinion poll it had conducted. The poll elicited local attorneys' opinions on 
the performance of Los Angeles Superior Court criminal law judges. n1 ABC reported 
that appellant, then a superior court judge, had received the lowest ratings of all the 
judges in the poll. 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
 
The poll posed six questions relating to the seventy-seven judges who were being rated: 
(1) Does he/she have the appropriate demeanor, temperament, courtesy to be a judge? (2) 
Is he/she usually decisive? (3) Does he/she make efficient use of court time? (4) Does 
he/she tend to impose appropriate sentences? (5) Does he/she know the law? (6) What 
overall rating would you give the judge? For each question, the attorneys were asked to 
rate the judges on a 1-10 scale, where 10 is excellent, and were instructed to evaluate 
only those judges with whom they had enough experience to form a fair evaluation. As 
ABC noted in its broadcast, the results were heartening: the average overall score for the 
judges was seven, indicating that the lawyers who voted were generally satisfied with the 
quality of the judges being rated. 
  
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - -  
 
Appellant alleged that the comments aired on KABC-TV falsely implied that he was an 
incompetent judge and a "bad guy," that he refused to be interviewed, and that he 
attempted to suppress the broadcast of ABC's report. These comments, in their entirety, 
are as follows n2: Broadcast of October 25, 1983: ". . . The man stepping out of his home 
is His Honor Judge David Aisenson, the lowest ranking judge of them all. On a one to ten 
scale, Judge David Aisenson got an overall average score in the four's. Judge Aisenson 
refused to show himself to you in an interview about the survey, and refused to allow a tv 
camera into his courtroom. We thought you should at least see his face. Judge Aisenson, 
in effect, followed the lead of the judge who scored the lowest on KABC's survey six 
years ago. . . ." 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
 



The report was aired in segments over the course of five evenings, with each segment 
lasting only a matter of minutes. Appellant was mentioned in three of the five segments. 
  
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - - 
 
Broadcast of October 27, 1983: ". . .  Judge David Aisenson came out with the lowest 
score of all the judges included in the survey, an overall average score on the 10 point 
scale of 4.4. When lawyers were asked whether Judge Aisenson knows the law, the 
answer, 4.2. They gave him the lowest score overall for his sentencing habits, and the 
lowest score overall for his behavior on the bench. Unfortunately, we can't show you 
Judge David Aisenson's behavior on the bench. He won't let a television camera in his 
courtroom, and he won't submit to a television interview about his score as the lowest 
ranking judge of all those in the 1983 survey. 
 
"Incidentally, Judge David Aisenson is one of those few judges who wasn't put in his job 
by a governor. He simply ran for judge and was elected. . . ." 
 
". . . And please take a moment to note the names of those other judges who came out 
relatively low on the survey and refused to let you see and hear them on tv. Judge David 
Aisenson, the lowest scoring judge of them all. . . ." 
 
Broadcast of November 1, 1983: ". . . Incidentally, the judge with the lowest score for 
knowing the law is the same one who has the lowest score in most categories. Judge 
David Aisenson. . . ." 
 
In addition to making the above-quoted statements about appellant, ABC also videotaped 
appellant as he walked from his home to his car in a manner which, appellant alleged, 
"[made] it appear as if [he] were a criminal or the subject of some ongoing criminal 
investigation." Appellant claims that ABC's statements and the videotape, individually 
and as a whole, are slanderous per se because they suggest that he is dishonest, immoral 
or otherwise unfit for his profession (Civ. Code, §§ 45, 45a and 46), and that the 
unauthorized videotaping constituted an invasion of privacy. 
 
In 1987, ABC filed the motion at issue in this appeal, contending that it was entitled to 
judgment as a matter of law because its publication of the results of the poll was fully 
protected by the state and federal Constitutions. With regard to appellant's causes of 
action for libel and slander, ABC argued, among other things, that its statements about 
appellant were not defamatory, that they constituted protected opinion, and that they were 
made without malice. ABC asserted that these same factors barred appellant's causes of 
action for invasion of privacy and, moreover, that its videotape of the plaintiff was true, 
unaltered, and not offensive to a reasonable person; that the act of videotaping appellant 
from a public street was a protected news gathering activity; and that no invasion of 
privacy occurred even in the absence of a constitutional protection. 
 
The trial court granted ABC's motion for summary judgment and dismissed appellant's 



complaint. This appeal followed. 
 
Discussion 
  
1. Standard of Review 
 
 
(1) Appellant asserts that summary judgment is a disfavored remedy which places the 
burden of proof on the moving party. That is the usual rule, but it does not apply here. 
The courts have determined that because protracted litigation would have a chilling effect 
on First Amendment rights, speedy resolution of defamation and invasion of privacy 
cases is desirable, and summary judgment is a favored remedy. Moreover, even where the 
defendant is the moving party, the burden lies on the plaintiff opposing the motion to 
affirmatively establish by clear and convincing evidence that a genuine issue of fact 
exists as to whether actual malice can be proven at trial. ( Anderson v. Liberty Lobby, Inc. 
(1986) 477 U.S. 242, 255-256 [91 L.Ed.2d 202, 216, 106 S.Ct. 2505];  Baker v. Los 
Angeles Herald Examiner (1986) 42 Cal.3d 254, 268-269 [228 Cal.Rptr. 206, 721 P.2d 
87]; Reader's Digest Assn. v. Superior Court (1984) 37 Cal.3d 244, 251-252 [208 
Cal.Rptr. 137, 690 P.2d 610]; Miller v. Nestande (1987) 192 Cal.App.3d 191, 196-197 
[237 Cal.Rptr. 359]; Wasser v. San Diego Union (1987) 191 Cal.App.3d 1455, 1461 [236 
Cal.Rptr. 772].) 
  
2. Causes of Action for Defamation 
 
a. There is no evidence that false statements of fact were aired. 
 
 
(2) Public discussion about the qualifications of those who hold or who wish to hold 
positions of public trust presents the strongest possible case for application of the 
safeguards afforded by the First Amendment. ( Ocala Star-Banner Co. v. Damron (1971) 
401 U.S. 295, 300 [28 L.Ed.2d 57, 62, 91 S.Ct. 628].) "When the speech is of public 
concern and the plaintiff is a public official or public figure, the Constitution clearly 
requires the plaintiff to surmount a much higher barrier before recovering damages from 
a media defendant than is raised by the common law." ( Philadelphia Newspapers, Inc. v. 
Hepps (1986) 475 U.S. 767, 775 [89 L.Ed.2d 783, 792, 106 S.Ct. 1558].)  Accordingly, a 
public official may not recover damages for a published statement touching upon his 
fitness for office unless he proves, first, that the defendant made a false statement of fact 
and, second, that the defendant either knew the statement was false or recklessly 
disregarded whether it was false or not. ( Id. at p. 776 [89 L.Ed.2d at p. 792]; New York 
Times Co. v. Sullivan (1964) 376 U.S. 254, 279-280 [11 L.Ed.2d 686, 706, 84 S.Ct. 710, 
95 A.L.R.2d 1412];  [**383]  Monitor Patriot Co. v. Roy (1971) 401 U.S. 265, 273-274 
[28 L.Ed.2d 35, 41-42, 91 S.Ct. 621].) 
 
Appellant, as a Los Angeles Superior Court judge, was subject to the constitutional 
limitations on defamation suits by public officials. ( Garrison  [*155]  v. Louisiana 
(1964) 379 U.S. 64, 76-77 [13 L.Ed.2d 125, 134, 85 S.Ct. 209]; Simonson v. United 



Press Intern., Inc. (7th Cir. 1981) 654 F.2d 478, 481; Grillo v. Smith (1983) 144 
Cal.App.3d 868, 872-873 [193 Cal.Rptr. 414].) He does not deny that these limitations 
apply to him, but contends that respondents' statements exceeded the boundaries of 
constitutionally protected speech. 
 
 
(3) The expression by a media defendant of opinion or severe criticism is not defamatory, 
even though it adversely reflects on the fitness of an individual for public office. ( Yorty 
v. Chandler (1970) 13 Cal.App.3d 467, 472-473 [91 Cal.Rptr. 709].) "An individual who 
seeks or accepts public office invites and challenges public criticism so far as it may 
relate to his fitness and qualifications. . . . The right of criticism rests upon public policy 
and those who seek office should not be supersensitive or too thin skinned concerning 
criticism of their qualifications. . . . In so far as the articles might imply that in the 
opinion of defendant, plaintiff was unfitted for the office he was seeking to be returned 
to, no complaint can be made, for defendant had the right to express his opinion in this 
respect." ( Eva v. Smith (1928) 89 Cal.App. 324, 328-330 [264 P. 803].) 
 
 
(4a) The poll in this case reflected the opinions of the attorneys who participated in it, 
and those opinions are protected regardless of whether they are well founded or utterly 
wrong. ( Botos v. Los Angeles County Bar Assn. (1984) 151 Cal.App.3d 1083, 1089 [199 
Cal.Rptr. 236].)  The newscast itself, on the other hand, did not on its face reflect ABC's 
opinion about the judges in the criminal division; rather, ABC presented the opinions of 
the attorneys as facts and not as editorial comment or criticism. ( Grillo v. Smith, supra, 
144 Cal.App.3d 868, 874-875.) 
(5) Merely making unflattering factual statements about someone, without more, does not 
give rise to a cause of action for defamation. For these factual statements to be 
actionable, there must be some proof not only that they tended to impute a lack of 
professional ability, but also that the objected-to statements were false; obviously, a true 
statement of fact is not defamatory. (Civ. Code, § 46; Philadelphia Newspapers, Inc. v. 
Hepps, supra, 475 U.S. 767, 775 [89 L.Ed.2d 785, 792]; Gregory v. McDonnell Douglas 
Corp. (1976) 17 Cal.3d 596, 600 [131 Cal.Rptr. 641, 552 P.2d 425].) 
 
 
(4b) In this case, there is no evidence that respondents aired false statements of fact. ABC 
delivered 1,500 ballots to the presidents of three bar associations -- the Los Angeles 
Public Defenders' Association, the Los Angeles Deputy District Attorneys' Association, 
and the Los Angeles Criminal Courts Bar Association -- for distribution to their 
members. Over 500 completed ballots were returned for tabulation. For this purpose, 
ABC employed a company which performs public opinion research analyses for use by 
the broadcast media. The completed ballots were first key punched onto data processing 
cards, which were in turn loaded into a computer for analysis. ABC's polling expert 
recommended that a minimum of 35 responses would ensure that a judge was rated by a 
statistically valid number of persons in the survey population; as a precaution, ABC only 
rated those judges who had been evaluated in 50 ballots. Appellant was evaluated by 123 
of the attorneys to whom ballots were sent. 



 
Appellant intimates that the facts aired by ABC may have been false because the ballots 
were tabulated outside the view of respondents or their agents. In the face of respondents' 
declarations averring that the ballots were properly handled and tabulated, it fell to 
appellant to present some evidence to the contrary. This he failed to do. He presented 
absolutely no evidence that the completed ballots were tampered with, or that the data 
processing cards inaccurately encoded the information contained in the ballots, or that the 
computer printout did not reflect the opinions expressed  by the attorneys being polled. In 
the absence of any evidence that the ballots and computer tabulations were falsified, we 
must conclude that ABC's statements conveying to the public the results of the poll were 
truthful and accurate. The printout itself plainly shows that appellant received the lowest 
overall score of all the judges whose names appeared on the ballot. Accordingly, none of 
ABC's statements that appellant received the lowest score in any or most of the categories 
listed in the ballots is actionable because they are not false statements of fact. 
 
b. Opinion polls are not restricted to election years. 
 
Appellant makes much of ABC's statement that the poll was meant to assist the public in 
the November 1983 judicial election. He contends that this statement is perjurious 
because judicial elections are only held in evennumbered years. (Elec. Code, § 20.) There 
are several reasons why this contention is unimportant. 
 
First, the statement in question was not broadcast to the public: it was made in the context 
of this lawsuit, in ABC's motion for summary judgment. Thus, not only is the statement 
privileged (Civ. Code, § 47), but also it does not affect a determination of whether the 
statements which actually were broadcast were defamatory. 
 
Second, the absence of any judicial election in 1983 has no impact on ABC's right to 
broadcast the results of its opinion poll. Appellant asserts that ABC's report on judges 
was not newsworthy as it did not concern "a current event of general public interest," 
meaning an election year. He misperceives the scope of the right to criticize public 
officials. There is no rule which limits the exercise of First Amendment rights to the 
period immediately preceding an election. Surely the competence, honesty and 
effectiveness of any public official is a matter of unceasing interest in a democratic 
society, and not just in election years. Recall elections and even impeachment 
proceedings stemming from misconduct in office are not unknown in this country. 
 
Finally, if respondents were laboring under the misapprehension that their poll would be 
used by voters the following month (when in fact the election was the following year), 
their mistake was almost certainly a boon to appellant and any other judge who received 
a low rating inasmuch as the public would be less likely to recollect these ratings months 
later. 
 
c. Hyperbole is not actionable. 
 
Appellant contends that respondents maligned him by calling him a "bad guy." n3 This 



argument does not succeed. First, ABC did not state that appellant, specifically, or any 
other judge being rated, was a "bad guy." Second, even if ABC had stated that appellant 
was a "bad guy," this could not reasonably be construed as an actionable false statement 
of fact. Appellant's brief defines "bad guy" as "a cattle thief, desperado, or hired gunman 
of the old West." By no stretch of the imagination could a reasonable person conclude 
that by using the term "bad guy" ABC intended to make a factual observation about 
appellant. At most, it was rhetorical hyperbole, and is therefore not actionable. ( 
Greenbelt Pub. Assn. v. Bresler (1970) 398 U.S. 6, 13-14 [26 L.Ed.2d 6, 14-15, 90 S.Ct. 
1537]; Baker v. Los Angeles Herald Examiner, supra, 42 Cal.3d 254, 260-261.) 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
 
n3 The statement in question came at the beginning of the October 26, 1983, segment of 
the series, when the reporter states that "some people are watching this stuff, this series, 
just to find out who the bad guys are. Those folks might be bored with tonight's segment. 
Tonight we're going to look at some of the judges that lawyers think are outstanding. This 
includes some of the luminaries, the stars of L.A.'s court system." Appellant's name was 
not mentioned in this segment of the series. 
  
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - -  
 
d. ABC did not suggest that appellant tried to suppress its news report. 
 
Appellant claims ABC falsely announced that he attempted to suppress its broadcast of 
the results of the poll. His claim is contradicted by the evidence: what ABC stated on the 
air was that "the Chief Judge [sic] of L.A. Superior Court [Harry Peetris] actually tried to 
kill this series of reports. He even wrote the president of ABC, but that didn't work, 
obviously. . . ." Moments later, the program reiterated that "The presiding judge of L.A. 
Superior Court actually wrote a letter to the President of ABC, urging him to cancel this 
series of reports." The news video then showed Judge Peetris objecting to the broadcast 
and recommending that it be cancelled, and it referred to him as "the judge who tried to 
kill the survey." Plainly, this was not a false statement about appellant. Rather, it appears 
to be a statement, evidently true, about Judge Peetris. 
 
e. There is no triable issue regarding appellant's refusal to submit to an interview. 
 
The record reveals that ABC's news reporter, respondent Wayne Satz, telephoned 
appellant several times to request an interview. According to Satz, appellant refused to be 
interviewed unless he was given the opportunity to review the results of the poll in 
advance. Satz ultimately agreed to show the results to appellant one day before any 
videotaped interview, but appellant did not find this concession acceptable. Shortly 
before the report was to be aired, Satz renewed his request for an interview. Appellant 
responded with a letter stating ". . . I have no confidence in your objectivity and do not 
care to make any comments under circumstances where my presentation would be subject 



to your editing so as to dilute the content or pervert the meaning. However, should you be 
able to suggest some format whereby I could be secure in the knowledge that my position 
is fairly stated, I may be persuaded to appear. . . ." Unwilling to offer appellant the 
editorial control he wished to exercise, ABC reported in its broadcast that appellant had 
refused to submit to an interview or to allow a camera in his courtroom. 
 
Appellant, in his deposition, confirmed that he had refused to give Satz an interview 
unless he was first afforded "adequate time to review the results" of the poll, and that Satz 
had offered to give him the results one day in advance of any interview. Appellant also 
testified that his "final statement" to Satz was that "I would not permit him to bring his 
camera in [the courtroom] and I would not submit to an interview for the reasons I had 
stated." In light of this evidence, there is no basis for concluding that ABC made a false 
statement of fact when it announced that appellant had refused to give an interview or 
allow a camera in his courtroom. 
 
f. There is no evidence of actual malice. 
 
The preceding paragraphs make clear that this court, like the trial court, does not perceive 
that any false statements of fact about appellant were made by ABC. 
(6) (See fn. 4.) 
(7) Assuming for the sake of argument that ABC's statements were false, appellant's 
lawsuit must still fail because he did not produce clear and convincing evidence that 
respondents made their statements with actual malice. And even though the repeated 
reference to appellant as the lowest scoring judge may have been unnecessarily 
heavyhanded, it did not constitute actual malice. 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
 
"Actual malice" is a term of art in the context of a defamation action. The concept of 
actual malice does not require us to question the publisher's motives because the term 
cannot be used in its common law sense of hatred, ill will, enmity, or a wanton desire to 
injure. ( Garrison v. Louisiana, supra, 379 U.S. 64, 78-79 [13 L.Ed.2d 125, 135].) 
"Debate on public issues will not be uninhibited if the speaker must run the risk that it 
will be proved in court that he spoke out of hatred; even if he did speak out of hatred, 
utterances honestly believed contribute to the free interchange of ideas and the 
ascertainment of truth." ( Id. at p. 73 [13 L.Ed.2d at p. 132].) Accordingly, appellant's 
allegation of facts which he believes show the respondents' bias and prejudice against 
him -- facts relating to appellant's refusal to modify a sentence in one particular criminal 
case -- are not germane to our determination of whether the statements in this case are 
constitutionally protected. 
  
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - -  
 
Appellant argues that malice is demonstrated by respondents' failure to conduct "a 



scientifically controlled evaluation of judicial performance." This argument is difficult to 
fathom. Unlike bacteria, judges cannot be placed in Petri dishes and examined under a 
microscope. Virtually every assessment of judicial performance -- short of a purely 
numerical comparison of verdicts or sentences or of affirmance and reversal rates -- must 
rely on the subjective opinions of observers. Such subjectivity inevitably bears with it the 
risk of bias, misperception and prejudice. Still, the risk that some of the 1,500 attorneys 
to whom ballots were sent harbored resentments against the judges being rated does not 
take the assessment endeavor outside the protection of the First Amendment. If we were 
to say that it does, we would in effect be endorsing the abolition of every opinion poll 
addressing the performance of politicians and candidates for public office. This prospect 
is one we cannot accept. Nothing in this record causes us to believe that those asked to 
rate a public official all lie about their familiarity with the official's performance or 
conspire to damage that official's career. Moreover, we trust that the viewers of any 
broadcast reporting the results of an opinion poll have enough intelligence to be aware of 
the limitations inherent in the poll and to draw their own conclusions as to the weight the 
poll should carry. 
 
Appellant hints that respondents, bent on character assassination, concocted the results of 
their opinion poll. He quotes, "Professions of good faith will be unlikely to prove 
persuasive, for example, where a story is fabricated by the defendant, is the product of his 
imagination, or is based wholly on an unverified anonymous telephone call." ( St. Amant 
v. Thompson (1968) 390 U.S. 727, 732 [20 L.Ed.2d 262, 267-268, 88 S.Ct. 1323].) There 
is not a shred of evidence, much less clear and convincing evidence, to support this claim 
of fabrication. 
 
Nor is there any evidence suggesting that respondents doubted the veracity of the ballots 
that were returned: "[R]eckless conduct is not measured by whether a reasonably prudent 
man would have published, or would have investigated before publishing. There must be 
sufficient evidence to permit the conclusion that the defendant in fact entertained serious 
doubts as to the truth of his publication. Publishing with such doubts shows reckless 
disregard for truth or falsity and demonstrates actual malice." (390 U.S. at p. 731 [20 
L.Ed.2d at p. 267].) Appellant nonetheless contends that respondents "were placed on 
notice of the unreliability and untruthfulness of their statements," and therefore acted 
maliciously in publishing them. Even positing a worst-case scenario -- that the 123 
attorneys who rated appellant were unjustly plotting to discredit him -- there is no 
evidence that ABC was aware or should have been aware of such a plot. If anything, the 
likelihood of a plot was diminished by sending ballots to prosecutors and criminal 
defense lawyers alike. 
 
The case relied upon by appellant, Goldwater v. Ginzburg (2d Cir. 1969) 414 F.2d 324, is 
distinguishable. In that case, the defendants wanted to write a magazine article based on 
their premise that presidential candidate Barry Goldwater was "belligerent, suspicious, 
hot-tempered, and rigid because he has deep-seated doubts about his masculinity." ( Id. at 
p. 329.) To accomplish this goal, the defendants sent a questionnaire to a list of 
psychiatrists, none of whom had treated Goldwater, asking them to evaluate Goldwater's 
mental state. Ultimately, the defendants selectively edited the psychiatrists' responses for 



use in their article, deleting comments favorable to Goldwater, and even rewriting the 
responses altogether, all so they could justify their predetermined conclusions about 
Goldwater. No similar conduct is present here. No evidence suggests that ABC had a 
preconceived plan to design a poll which would discredit appellant. The poll did not ask 
provocative questions about appellant; rather, it asked six rather innocuous questions 
about seventy-seven different judges. Appellant happened to be one of many judges 
included in the questionnaire. There is likewise no evidence that respondents, unlike 
Ginzburg in the Goldwater suit, altered the responses they received relating to appellant. 
 
The trial court in this case correctly determined that ABC's broadcast statements about 
appellant were not defamatory as a matter of law. 
  
3. Causes of Action for Invasion of Privacy 
 
Appellant alleges two causes of action for invasion of privacy stemming from the 
videotape respondents took of him as he walked down a driveway to his car: first, he 
alleges that respondents placed him in a false light, and second that they intruded into his 
solitude. 
 
a. False Light 
 
 
(8) A "false light" cause of action is in substance equivalent to a libel claim, and should 
meet the same requirements of the libel claim, including proof of malice. ( Briscoe v. 
Reader's Digest Association, Inc. (1971) 4 Cal.3d 529, 543 [93 Cal.Rptr. 866, 483 P.2d 
34, 57 A.L.R.3d 1]; Selleck v. Globe International, Inc. (1985) 166 Cal.App.3d 1123, 
1133 [212 Cal.Rptr. 838].) As already noted in our discussion of appellant's defamation 
claims, there is no evidence that ABC broadcast its statements for any reason other than 
those usually associated with newscasts. There is nothing here on which to base a finding 
of falsity or reckless disregard for the truth. Hence, there is no basis for a finding of 
malice. 
 
 
(9) There is, moreover, no basis for concluding that the videotape of appellant placed him 
in a false light. n5 Photographs are not actionable if they are fair and accurate depictions 
of the person and scene in question,  even if they place the person in a less than flattering 
light, so long as the photographs do not surpass the limits of decency by being highly 
offensive to persons of ordinary sensibilities. ( Fellows v. National Enquirer, Inc. (1986) 
42 Cal.3d 234, 238 [228 Cal.Rptr. 215, 721 P.2d 97, 57 A.L.R.4th 223]; Gill v. Hearst 
Publishing Co. (1953) 40 Cal.2d 224, 230-231 [253 P.2d 441]; Cantrell v. Forest City 
Publishing Co. (1974) 419 U.S. 245, 253, fn. 5 [42 L.Ed.2d 419, 427, 95 S.Ct. 465]: 
published photographs depicting plaintiffs' abject poverty, old clothing and deteriorating 
home were undeniably correct, therefore no verdict could be entered against 
photographer.) Appellant does not deny that he is in fact the person shown walking to his 
car in the videotape, nor does he maintain that the photographs were indecent or 
offensive to a person of ordinary sensibility. He simply objects that the broadcasters 



chose to freeze the film at the moment he appeared to spot the videocamera, and he 
claims that he was thereby unfairly portrayed. His disappointment that a more flattering 
picture was not broadcast (or that none at all was broadcast) does not rise to the level of a 
compensable claim for invasion of privacy. The trial court was correct in granting 
summary judgment on this cause of action. 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
 
The videotape not only does not falsely portray appellant, but it is also difficult to say 
that the videotape is unflattering to appellant in any manner. Appellant is shown walking 
briskly with briefcase in hand to his automobile. The environment, appellant's physical 
appearance and his demeanor are wholly respectable. To some viewers, the briefcase 
might well indicate that appellant is an industrious judge who takes work home with him. 
  
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - - 
 
b. Intrusion into Solitude 
 
 
(10) The right to be secure from intrusion is not absolute: "'[o]ne who intentionally 
intrudes, physically or otherwise, upon the solitude or seclusion of another or his private 
affairs or concerns, is subject to liability to the other for invasion of his privacy, if the 
intrusion would be highly offensive to a reasonable person.'" ( Miller v. National 
Broadcasting Co. (1986) 187 Cal.App.3d 1463, 1482 [232 Cal.Rptr. 668, 69 A.L.R.4th 
1027], quoting Rest.2d Torts, § 652B, italics by court.) 
 
One factor relevant to whether an intrusion is "highly offensive to a reasonable person" is 
the extent to which the person whose privacy is at issue voluntarily entered into the 
public sphere. "[W]hen the legitimate public interest in the published information is 
substantial, a much greater intrusion into an individual's private life will be sanctioned, 
especially if the individual willingly entered into the public sphere. [para.] Because of 
their public responsibilities, government officials and candidates for such office have 
almost always been considered the paradigm case of 'public figures' who should be 
subjected to the most thorough scrutiny." ( Kapellas v. Kofman (1969) 1 Cal.3d 20, 36-37 
[81 Cal.Rptr. 360, 459 P.2d 912], fns. omitted.) Public officials and public figures are 
thus subject to news coverage, including being photographed, so long as the interference 
is no greater than that necessary to protect the overriding public interest. ( Galella v. 
Onassis (2d Cir. 1973) 487 F.2d 986, 995 [28 A.L.R.Fed. 879].) 
 
(11) In this instance, there is no evidence to support a finding that ABC's method of 
newsgathering exceeded the public's interest in seeing a current videotape picture of an 
elected official. This is not a case in which ABC's news team entered appellant's home 
and bedroom uninvited to film a rescue attempt by paramedics. (See Miller v. National 
Broadcasting Co., supra, 187 Cal.App.3d 1463.) Nor is it a case in which respondents' 



camera crew came into physical contact with appellant, or endangered the safety of him 
or his family. (See Galella v. Onassis, supra, 487 F.2d at p. 994.) Nor is it even a case 
where the location of appellant's residence was disclosed. n6 
 
- - - - - - - - - - - - - - Footnotes - - - - - - - - - - - - - - - 
 
 
We observe that judges might be unduly subject to harassment or physical danger if the 
location of their residences were readily available to disgruntled litigants. This peril is 
even greater where a judge has had substantial exposure in criminal cases involving 
violent felonies. Appellant has presided over such cases. The Legislature has recognized 
the need to protect the state's judges and has made information concerning judges' home 
addresses confidential. (See Gov. Code, § 6254.4 and Veh. Code, § 1808.4.) There is no 
evidence here, however, that the ABC news team went to appellant's residence in order to 
harass him or that the team sought to or in fact did make public the address of appellant's 
home. 
  
 
- - - - - - - - - - - - End Footnotes- - - - - - - - - - - - - -  
 
Respondents' camera crew averred that they videotaped appellant from their car, which 
was parked across the street from his home. They maintain that appellant was in full 
public view from the street at the time he was videotaped. Appellant claims he could not 
be seen from the photographer's location unless an enhanced lens was being used. He 
does not, however, claim that his car and the driveway where he was filmed were outside 
of  public view. Nor has he shown that his home address or his car license plate number 
were disclosed. At most, the evidence shows that any invasion of privacy which took 
place was extremely de minimis because the camera crew did not physically encroach on 
appellant's property. 
 
c. No Actionable Invasion of Privacy Occurred 
 
In light of appellant's voluntary accession to a position of public trust, the social interest 
in allowing videotaped depictions of him, and the fact that appellant was photographed 
only while in public view, we conclude that there was no invasion of appellant's privacy 
as a matter of law. 
 
The judgment is affirmed. 


